Przewodnik

( na przykładzie okolicznościowej melodii „Sto lat” )

Sto lat przewodnik3

    • Układamy palce na wskazanych obrazkiem klawiszach i unikamy dalszego patrzenia na ręce! Dzięki wyobraźni dotykowej szybciej zapamiętamy położenie, niż kontrolując układ palców wzrokiem. Wzrokiem podążamy za umieszczonym pod obrazkiem zapisem melodii.
    • Jeżeli gramy melodię, którą mało znamy, posłuchajmy jej najpierw z dowolnego źródła – np. w Internecie lub odsłuchajmy przykładu muzycznego, załączonego razem z notacją na naszej stronie. (Materiały w przygotowaniu)
    • Grając kolejne dźwięki, starajmy się poruszać palcami – podnosić palce, zamiast grać z ruchu całej ręki oraz unikajmy mimowolnego usztywniania rąk i ramion.

Najmłodsi:

Zazwyczaj wystarczy wyjaśnić, zademonstrować i potem już nie trzeba namawiać, ale o paru rzeczach warto pamiętać.

    • Odpowiedni moment – Dzieci z natury są ciekawe świata i same się zainteresują, gdy tylko im pokażesz jak łatwo można uczyć się gry. Ale nic na siłę, czyli nie rób z Wygrywanek kolejnego zadania domowego, ani nie proponuj ich zamiast klocków.
    • Umiar – Czas ciągłej, efektywnej koncentracji małych dzieci jest krótki i dlatego świetnie radzą sobie z prostotą Wygrywanek, jednak nie zmuszaj do wielokrotnego powtarzania, gdy coś przestanie wychodzić. Minie dzień, dwa i wyjdzie. Daj odpocząć. Siedmiolatek z reguły zagra samodzielnie od razu, a czterolatek może potrzebować trochę czasu i Twojej pomocy.
    • Sylwetka i naturalność – To jak siedzimy przy instrumencie ma  wpływ na wygodę gry, dlatego zwróć czasem uwagę, czy dziecko nie siedzi za nisko lub za wysoko i czy wygląda naturalnie – swobodnie. Czasami intensywna koncentracja umysłowa przekłada się na nadmierne i niepotrzebne spięcie fizyczne – usztywnienie, do którego nie warto się przyzwyczajać.

Dorośli:

Chwila uwagi i grasz melodię. Dosłownie tak to wygląda i nie wymaga nawet dalszych objaśnień. Patrzysz na kartkę i grasz. Możesz potem bawić się tak z dzieckiem lub zrobić niespodziankę bliskim.

Jak umysł przetwarza zapis Wygrywanek i z czego wynika łatwość?

Zapis Wygrywanek zawiera elementy zrozumiałe dla każdego na pierwszy „rzut oka”, dzięki czemu realizujemy go płynnie od razu i od razu słyszymy efekt w postaci melodii. Nie musimy poświęcać czasu na naukę symboli nutowych oraz na długotrwałą praktykę w ich płynnej realizacji. Dosłownie – drukujesz i grasz, a co się dzieje w umyśle, że proces ten jest możliwy, przeczytasz poniżej:

  • Wzrokiem odczytujemy numerację palców, a dzięki skontrastowanym kolorom rozpoznajemy, do której ręki przynależą.
  • Dotykowa wyobraźnia umożliwia nam wyczuwanie palcami kształtu używanego obszaru klawiatury i zapamiętanie przedstawionego na obrazku położenia palców. Umożliwia nam także grę bez spoglądania na ręce.
  • Słuchowe wyobrażenie rytmu utworu, które często zupełnie nieświadomie mamy w pamięci, umożliwia nam prawidłowe uporządkowanie granych dźwięków w czasie, czyli rytmiczną grę.

Brzmi „groźnie”:) ? …Jednak w praktyce jest nadzwyczaj łatwe. Umysł ludzki to niezwykły „mechanizm”, którego złożoności nie jesteśmy świadomi, bo czynności złożone przychodzą nam z łatwością.

Fryderyk Chopin zalecał swoim uczniom grę z wykorzystaniem czarnych klawiszy od początku nauki. Czarne klawisze jako krótsze i wyższe niż białe, w naturalny sposób pasują do dłuższych palców dłoni człowieka i takie podejście sprzyja zaktywizowaniu zmysłu dotyku i przekłada się na większą łatwość nauki.

Dla kogo Wygrywanki, a dla kogo nuty?

Oczywiście polecamy i jedno i drugie, ponieważ jesteśmy muzykami. Wygrywanki dla dzieci i wszystkich początkujących amatorów, a nuty do zaawansowanej nauki, ale jesteśmy też realistami i wiemy ile pracy kosztuje nauczenie się płynnego grania z nut i do jakiego stopnia potrafi to czasem zniechęcić do gry. Dlatego stworzyliśmy Wygrywanki, aby pograć mógł każdy kto zechce. Dzieci dla ogólnego rozwoju intelektu i wrażliwości lub łatwego startu muzycznej edukacji, a dorośli dla muzycznej rozrywki i aby mogli towarzyszyć dzieciom w nauce gry. Granie z nut pociąga za sobą podobne procesy myślowe jak gra Wygrywanek, tylko zapis jest o wiele bardziej skomplikowany i umożliwia zanotowanie bardziej zaawansowanych struktur muzycznych. Jednakże sam sposób działania umysłu przy Wygrywankach jest podobny, jak przy grze z nut. Grając, niepostrzeżenie uruchamiamy jednoczesne współdziałanie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku oraz wyobraźni słuchowej i pamięci. Nie ma chyba drugiej takiej czynności, która do tego stopnia wszechstronnie aktywizowałaby umysł ludzki. Dlatego serdecznie polecamy Wygrywanki każdemu, a w szczególności dzieciom.

Redakcja Wygrywanek Muzycznych

 

Comments are closed